۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

من در کانادا زندگی می کنم و در برنامه خبری تلویزیون فیلمی را دیدم که سربازان عراقی، یک ایرانی را به زور می کشیدند.

بخش فرهنگ پایداری تبیان
نامه یک کانادایی

روز یک شنبه، اول اردیبهشت 1364 شمسی، در صفحه دوم روزنامه «کیهان»، مطلبی منتشر شد که از دفتر نمایندگی ایران در «کانادا» به روزنامه مزبور ارسال شده بود. این مطلب، مربوط می شد به قطعه فیلم کوتاهی که چندهفته ای به صورت مکرر از رسانه های گروهی ایران پخش می شد و خاطره ای پرشکوه را در اذهانِ مردم کشور و رزمندگان خسته از «عملیات بدر» به ثبت رساند:
 

نامه یک کانادایی


اما این بسیجیِ به اسارت گرفته شده را در آن روزها، جز تعداد معدودی از هم رزمانش در کرمان، کسی نمی شناخت و چند سال بعد بود که نامش وردِ زبان ها شد. او «محمد شهسواری» بود.

در اینجا بود که او ناگهان چندین بار فریاد زد: «مرگ بر صدام، ضد اسلام». این حرکت «محمد شهسواری»، همان شب از تلویزیون های سراسر جهان پخش منتشر شد و روحی تازه در میان مسلمانان آزاده ای دمید که زیر تبلیغات سنگین صدام و متحدانش درباره «عدم الفتح» ایران در «عملیات بدر»، فرسوده شده بودند

 «محمد شهسواری» به تاریخ سوم اسفند 1334 شمسی در روستای «شیخ آباد» (توابع «کهنوج») متولد شد. وی به دلیل فقدان مدرسه در «کهنوج» نتوانست بیش از شش کلاس درس بخواند. او که در سه سالگی پدر خود را ازدست داده بود، ازاین پس برای تأمین مخارج خانواده به جزیره کیش رهسپار شد و بعد از سه سال به کهنوج بازگشت و در راه سازی بین کهنوج و جیرفت به کارگری مشغول شد.
 با شروع جنگ تحمیلی، محمد به جبهه اعزام شد و برای اولین بار در عملیات بیت المقدس شرکت کرد. محمد شهسواری به تاریخ 22 اسفند 1363 شمسی، طی «عملیات بدر»، در شرق «رودخانه دجله» به اسارت نیروهای بعثی درآمد. در این مقطع حساس و دردناک از زندگی دنیایی محمد بود که غیرت علوی او، حماسه بی نظیری را در تاریخ ملت ایران به نام او ثبت کرد.

ساعاتی پس از اسارت به دست متجاوزین بعثی، هنگامی که «محمد شهسواری» را برای اعزام به عقبه، به سمت خودروهای عراقی می بردند، او با مشاهده ده ها خبرنگارِ دوربین به دست که اطرافش را گرفته بودند، احساس کرد که رژیم صدام تدارک مفصلی را برای بهره برداری از «عدم الفتح» ایران در «عملیات بدر» دیده است. در اینجا بود که او ناگهان چندین بار فریاد زد: «مرگ بر صدام، ضد اسلام». این حرکت «محمد شهسواری»، همان شب از تلویزیون های سراسر جهان پخش منتشر شد و روحی تازه در میان مسلمانان آزاده ای دمید که زیر تبلیغات سنگین صدام و متحدانش درباره «عدم الفتح» ایران در «عملیات بدر»، فرسوده شده بودند.

 شهسواری در سال 1369 شمسی به همراه سایر اسرا به کشور بازگشت و از سوی مسئولین مورد تفقد قرار گرفت و از دست ریاست جمهوری وقت، مدال شجاعت دریافت کرد.

این آزاده سرافراز، باقی سال های عمر خود را به سرایداری یک مدرسه گذراند و سرانجام در بیستم مردادماه 1375 شمسی، هنگامی که عازم مأموریت محوله از سوی «لشکر 41 ثارالله» بود، در مسیر «زاهدان» به یارانِ شهیدش پیوست.

رهبر معظم انقلاب در سفری که به «جیرفت» داشتند، درباره «محمد شهسواری» فرمود:

«یکی مثل شهید محمد شهسواری - آزاده سرافراز جیرفتی» به یک چهره ماندگار در کشور تبدیل می شود؛ نه به خاطر این که وابسته به یک قشر برتر است؛ نه! او یک رعیت زاده و یک جوان برخاسته از قشرهای پایین اجتماع است؛ اما آگاهی و شجاعت او، او را در چشم مردم ایران عزیز می کند. آن روزی که ماها پای تلویزیون نشسته بودیم و دیدیم این جوان در چنگ دژخیمان رژیم بعثی صدام و زیر شلاق و تازیانه آن ها فریاد می زند: «مرگ بر صدام، ضد اسلام»، نمی دانستیم ایشان جیرفتی است؛ نه اسمی از او شنیده بودیم و نه خصوصیتی از او می دانستیم؛ اما همه وجود ما غرق تعظیم و تجلیل از این جوان آزاده شد. بعد هم بحمدالله به میان مردم و کشور ما برگشت؛ امروز هم به عنوان یک شهید نامدار و نام آور در میان ملت ما مشهور است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۶ ، ۱۵:۲۰
احمد جانقربانی


🌺انقلابی گری محور اصلی فرمایشات مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی سلام الله علیه 🌺


سخنرانی مقام معظم رهبری در حرم امام با تاکید ویژه بر "انقلابی گری "و خطاب به جوانان، نقطه عطف در جلوگیری از حرکت نظام به سمت"عرفی گرایی"و"جمهوری اسلامی اسمی"بود.


به نظر می رسد در سالهای اخیر نوعی مبارزه با ماهیت حقیقی نظام و بازوهای توانمند آن شروع شده است که غایت آن نه براندازی ساختاری که #حفظ_ماهیت_حقوقی آن #منهای_ماهیت_حقیقی است.


این تفکر در صدد حفظ پوسته و تقلیل محتوای نظام جمهوری  اسلامی از ارزشهای انقلاب اسلامی است.


در سخنان رهبری حداقل #چهار_تذکر مستقیم #به_روحانی داده شده که امید است وجه همت واصلاح خود قرار دهد.


1⃣ - مراقبت از عوض نشدن جای جلاد و شهید با تبیین مظلومیت دهه شصت  انقلاب که اعتراضی به سخنرانی وی در همدان بود


2⃣ - به خاطر سیاست های زود گذر ارزش های انقلاب را فراموش نکنید


3⃣ - در مقابل شعارهای انقلاب ، عقلانیت را قرار ندهید، عقلانیت در انقلابی گری است


4⃣ - در انتخابات برخی دستگاه های  نظام  مورد تهمت قرار گرفتند که در آینده نباید تکرار شود.


رهبری دو طرف را به حلم وظرفیت نشان دادن دعوت کردند.طرف پیروز نشده با پذیرش نتیجه انتخابات ظرفیت خود را نشان داد، طرف مقابل با عذر خواهی از حملات و تهمت ها به نظام، می تواند ظرفیت خود را بروز دهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۹۶ ، ۰۰:۴۵
احمد جانقربانی

امروز ۲۹ دی‌ماه سالروز شهادت فرمانده «سردار شهید محمود اصغر نیا»، مسئول واحد عقیدتی سیاسی تیپ ۲۱ امام رضا علیه‌السلام در سال ۶۳ و شهادت «شهید مسعود غفاری» در عملیات کربلای ۵ سال ۶۵ است.

فرآوری-بخش فرهنگ پایداری تبیان

روایتی کوتاه از ۲ شهادت

شهادت پس از ۲۵ بهار

تیرماه ۱۳۳۸، اولین فرزند خانواده اصغرنیا دیده به جهان گشود. نام او را محمود نهادند. محمود هم‌زمان با تحصیل در مقطع ابتدایی در جلسات قرآن شرکت کرد. پس از مدتی برای ادامه تحصیل به مدرسه فخریه سبزوار رفت و در ادامه این راه در سال ۱۳۵۳ در حوزه علمیه قم تحصیلاتش را ادامه داد.

۲۹ دی‌ماه سال ۱۳۶۳ درحالی‌که برای شرکت در سمینار مسئولان آموزش سیاسی عقیدتی شمال شرق به مشهد مشرف شده بود در سن ۲۵ سالگی به همراه همسر و فرزندش به خیل شهدا پیوست

ورودش به قم مقارن با حرکت روحانیت علیه رژیم شاهنشاهی در اعتراض به شهادت آیت‌الله غفاری بود در سال ۱۳۵۴ و ۱۳۵۵ به فعالیت‌های مبارزاتی و پخش کتاب در تهران مشغول شد و در سال ۱۳۵۶ در هنگام پخش اعلامیه‌های حضرت امام (ره) توسط ساواک دستگیر و زندانی شد. با شروع جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹ در کنار دیگر روحانیون به جبهه اعزام شد و در همان اولین تجربه جنگی خود توانست با ۱ قبضه اسلحه ژ ۳، ۱ فروند بالگرد دشمن بعثی را مجبور به فرود کند؛ و خدمه آن را اسیر کند.

اصغرنیا در سال ۱۳۶۰ به جمع سبزپوشان دشت شقایق سپاه پاسداران پیوست و در مهرماه همان سال به‌منظور ارج نهادن به سنت پیامبر با دوشیزه‌ای فداکار ازدواج کرد و ثمره این ازدواج فرزندی به نام امین شد. در این زمان او به همراه چند تن از هم‌رزمانش به ایلام رفت و همسرش در چند کیلومتری خط مقدم شاهد ایثارگری او بود. در سال ۱۳۶۲ به مکه معظمه مشرف شد و در سال ۱۳۶۳ به‌عنوان مسئول آموزش عقیدتی و سیاسی تیپ مستقل ۲۱ امام رضا (ع) منصوب شد. حاج محمود در مدت فعالیتش مسئولیت‌های فراوانی ازجمله معاون تبلیغات سپاه سبزوار، روابط عمومی سپاه و مسئول عقیدتی و سیاسی تیپ مستقل امام رضا (ع) را بر عهده گرفت. این سردار رشید اسلام سرانجام در ۲۹ دی‌ماه سال ۱۳۶۳ درحالی‌که برای شرکت در سمینار مسئولان آموزش سیاسی عقیدتی شمال شرق به مشهد مشرف شده بود در سن ۲۵ سالگی به همراه همسر و فرزندش به خیل شهدا پیوست.

 

۲۸ بهار زندگی

شهرستان الیگودرز از توابع لرستان، سال ۱۳۳۷ ش میزبان کودکی آسمانی شد که خداوند به خانواده غفاری هدیه داده بود: «شهید مسعود غفاری».

مسعود، سرانجام در تاریخ ۲۹ دی‌ماه سال ۱۳۶۵ هجری شمسی هم‌زمان با عملیات کربلای ۵ در خاک پاک شلمچه قداست آسمان را لبیک گفت و در سن ۲۸ سالگی به فیض عظمای شهادت نائل آمد. حسین، پسر کوچک شهید مسعود غفاری نیز دریکی از بمباران‌های رژیم بعثی به شهادت رسید

مسعود در خانواده‌ای مذهبی و مستضعف رشد کرد. از همان سنین کودکی به کار در کارخانه تانکر سازی پرداخت. او در دوران نوجوانی پدرش را از دست داد و مسئولیت اداره خانواده را به عهده گرفت. مسعود، زمان اوج‌گیری مبارزات انقلابی مردم، همگام با دیگران به مبارزه علیه رژیم ستم‌شاهی پرداخت.

او پس از پیروزی شکوهمند انقلاب و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، در بسیج شهید چمران و انجمن اسلامی فعالیت خود را شروع کرد. با آغاز جنگ تحمیلی، وارد نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و به دلیل نشان دادن لیاقت و تلاش بسیار، فرماندهی گردان پدافند و توپخانه لشگر ۱۰ سیدالشهدا (ع) را به عهده گرفت. در طول سال‌های دفاع‌مقدس تا زمان عروج سرخش، در نیروی پدافند منطقه ۱۰ تهران و جبهه‌های حق علیه باطل فعالیت داشت. مسعود، سرانجام در تاریخ ۲۹ دی‌ماه سال ۱۳۶۵ هجری شمسی هم‌زمان با عملیات کربلای ۵ در خاک پاک شلمچه قداست آسمان را لبیک گفت و در سن ۲۸ سالگی به فیض عظمای شهادت نائل آمد. حسین، پسر کوچک شهید مسعود غفاری نیز دریکی از بمباران‌های رژیم بعثی به شهادت رسید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ خرداد ۹۶ ، ۲۰:۱۶
احمد جانقربانی